آزمایش های قبل از ازدواج

آزمایش های قبل از ازدواج

آزمایش های قبل از ازدواج 1072 715 Ali


آزمایش های قبل از ازدواج

1- آزمایش عدم اعتیاد از هر دونفر: اعتیاد به عنوان یک معظل اجتماعی است و تاثیرات سویی که بر ادامه یک زندگی دارد مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

2- بررسی بیماری سلفیس : انجام این تست برای آقایان الزامی می باشد.

3- بررسی زوجین از نظر تالاسمی یک نقض ژنتیکی است که به دلیل شیوع بالای آن مورد توجه قرار می گیرد.

4- تزریق واکسن کزاز برای خانم ها

5- گذراندن کلاس مشاوره تنظیم خانواده

دریافت معرفی نامه از دفتر ازدواج

اولین قدم برای انجام آزمایش های پزشکی ازدواج، دریافت برگه معرفی نامه همراه با عکس دختر و پسر از دفتر ازدواج برای انجام آزمایشات است . برای دریافت این معرفی نامه ، همراه داشتن شناسنامه ، کارت ملی و یک قطعه عکس 4 * 3 دو طرف الزامی است.

این معرفی نامه تاریخ ندارد و می توان در فرصت مناسب برای انجام آزمایش ها اقدام کرد. پس از دریافت معرفی نامه ، به نزدیک ترین مرکز بهداشت که به مراکز مرکز خدمات جامع سلامت شهری معروف هستند ، مراجعه کنید.

انجام آزمایش های ازدواج

در مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، فرم های اطلاعات شخصی و خانوادگی درباره سابقه بیماری ها توسط زوجین پر می شود . همچنین اطلاعات افراد ، در سامانه مرکزی وزارت بهداشت ثبت می شود.

پس از تکمیل فرم ها ، آزمایش های ازدواج در آزمایش خون و ادرار خلاصه می شوند . همچنین تزریق واکسن کزاز در این مرحله قرار می گیرند. در انجام این آزمایش ها ، نوع بیماری و سابقه افراد بسیار موثر است.

کلاس های آموزشی

بعد از انجام آزمایش ها ،سه کلاس 45 دقیقه تا یک ساعتی برای عروس و دامادها تشکیل می شود. این سه کلاس مربوط به آشنایی با روانشناسی ازدواج ، اخلاق و حقوق در ازدواج و بهداشت فردی است.

از اواخر سال 98 و زمان شیوع کرونا ، به جای کلاس های حضوری قبل از ازدواج ، کلاس ها به صورت آنلاین یا مطالعه کتاب معرفی شده ، انجام میشه

آزمایش های ژنتیکی

بسته به سابقه خانوادگی و اجداد زوجین و اینکه آیا با هم فامیل هستند یا خیر مشاوره ژنتیک در صورت نیاز آزمایش های مختلفی برای بررسی اختلالات ژنتیکی صورت می گیرد. در صورتی که زوجین با هم رابطه فامیلی داشته باشند و یا سابقه بیماری خاصی در خانواده هایشان وجود داشته باشد انجام بررسی ژنتیکی و مشورت با فرد متخصص الزامی است . به دلیل شیوع بالای برخی از بیماری های ژنتیکی در ایران ، امروزه مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به امری اجباری تبدیل شده است.

در اکثر موارد بعد از مشاوره ژنتیک به انجام آزمایش های بیشتر نیازی نیست .

در واقع مشاورره ژنتیک تشخیص میدهد که آیا بررسی بیشتر لازم هست یا نه

انواع زیادی از اختلالات ژنتیکی وجود دارد که بعضی ها فقط از مادر به فرزند منتقل میشود و بعضی ها از پدر به فرزند

اما اگر رابطه خویشاوندی ندارید و یا موارد ژنتیکی در اقوام هیچ یک از زوجین نبوده و مشاور ژنتیک تایید کرد ، نیازی به آزمایشات ژنتیکی خاص نیست.

شاید شما هم این اصلاح را شنیده باشید که می گویند دو نفر خونشان به هم نمیخورد.

در واقع هیچ ارتباطی بین گروه خونی افراد و نتیجه آزمایش خون پیش از ازدواج وجود ندارد ! در واقع آزمایش خون به منظور بررسی ریسک ابتلا به بیماری های هیپاتیت و تالاسمی در افراد صورت می گیرد و ارتباطی به گروه خونی دو طرف ندارد

اما باید دقت داشت که اگر پای عواملی همچون ریسک ابتلا به تالاسمی یا بیماری های ژنتیکی در میان باشد ، موضوع جدی است و ممکن است برای زوجین مشکل ساز شود.

به عنوان نمونه :

اگر دو نفر مبتلا به تالاسمی مینور (حالت خفیف) با هم ازدواج کنند به احتمال 25% فرزند آن ها دچار تالاسمی ماژور (حالت شدیدتر) می شود.

اگر در آزمایش خون بیش از عقد مشخص شود که طرفین مبتلا به تالاسمی مینور می باشند ، انجام آزمایشات تکمیلی به همراه مشاوره ژنتیکی برای آن ها مفید فایده است و بدین وسیله هشدار ها و توصیه های لازم برای داشتن فرزند به آن ها داده می شود.

حتی در صورت بالا بودن ریسک بیماری در فرزندان و حتی در صورت مثبت بودن جواب آزمایش اعتیاد در مورد یکی از زوجین ، از لحاظ قانونی مانعی برای جاری شدن عقد وجود ندارد . اما باید توجه داشت که بزرگترین مانع ، مسئولیت فرد در قبال سلامت خانواده ای است که در آینده تشکیل می دهد.

نلسون ماندلا ابتدای
وحید دستگردی
پلاک 324 واحد اول طبقه اول
09123452134
09123966042

تشریفات لوکس سولینا

تشریفات عروسی سولینا، ارائه دهنده بهترین و حرفه ای ترین خدمات تشریفات عروسی و برگزار کننده حرفه ای مجالس عروسی است

باغ تالار و‌ تشریفات مجالس سولینا